sobota 9. novembra 2013

Zamerajte sa na zisk, nie na príjmy

Rast je vo svete biznisu atraktívny pojem, ale zisk je kľúčom k zmene z malého podnikania do veľkého.
Rast je vo svete biznisu atraktívny pojem a poháňa všetkých podnikateľov.
Väčšina manažérskych tímov buduje pri vytváraní podnikateľského plánu klasickú hokejku: investovanie do blízkej budúcnosti, čo ma za následok negatívny cash-flow v prvých rokoch a počítanie s rastom ktorý prinesie najlepšie výsledky.
Ale čo zisky? Obvyklý vtip je, "Prídeme o peniaze pri každom predaji ale vynahradíme si to pri množstve." Bohužiaľ, tento vtip je realitou pre mnoho rastúcich spoločností ktoré rýchlo zistia, že ziskovosť môže byť oveľa tažšia ako predaj.
Tento pojem je realita pri ktorej sa z malej firmy prechádza do veľkého podnikania . Mnohé podniky majú vlastné fixné náklady ktoré možno prekonať len na určitej úrovni marže. Vezmite si spoločnosť so zmrzlinou s ktorou spolupracujeme. Firma môže zarobiť fixnú maržu na každom pol-litra zmrzliny ale treba veľa dolárov na pokrytie fixných nákladov, reklamu a administratívnych nákladov.
Mnoho spoločností si uvedomuje, že rast vytvára väčší rast.
Naša spoločnosť so zmrzlinou profituje z rýchleho rastu tržieb v obchodnej sieti Whole Foods. Zdravé predajné čísla ľahko získaju pozornosť ostatných obchodných reťazcov a Whole Foods zaistí lepšie umiestnenie produktu v mraziacich boxoch a viac obchodných akcií zameraných na výrobok. Toto všetko môže urýchliť rast.
Začali sme premýšlať keď sa nás jeden čitateľ s rastúcou firmou nedávno spýtal jednoduchú otázku: Ako by som mal rozmýšlať o zisku a raste? Ako sa mám rozhodnúť medzi investovaním zisku, alebo vyplatením dividend?
Riadime sa jednoduchým pravidlom: Rast je o vytváraní zisku a nie o príjmoch. Ak zmeníte svoje zameranie z rastu príjmov na rast zisku, správne rozhodnutia sa dostavia.
Aby sa podporil rast a najmä rast zisku, je potrebné investovať do konkurenčnej výhody ktorá podporuje budúcnosť rastu. Je pomerne ľahké rásť na konkurenčnom trhu so znížením cien alebo zvýšením propagácie. Avšak, tieto rozhodnutia nemenia konkurenčnú výhodu a preto nevedú k rastu zisku. Obchoduje sa tu mimo marže za cenu zníženia ceny a propagacie v prospechu rastu tržieb.
Je dôležité odhadúť pravdepodobnú návratnosť investícií vo vašej firme. Všeobecným pravidlom je, že ak nezainvestujete do zlepšenia svojej konkurenčnej pozície, stratíte túto pozíciu v priebehu času. Nedávno sme hovorili s manažérom podniku ktorý kedysi zabezpečil 300 miliónov dolárov v ročných príjmoch a bol lídrom na svojom trhu. Neinvestovalo sa do ziskového rastu a teraz je tá spoločnosť o viac než polovicu menšia a zaostáva na svojom trhu. Zvýšenie konkurenčnej výhody vedie k rastu zisku.
Pozrite sa na spoločnosť Gatorade ktorá sa z malého podniku v roku 1970 stala miliardovou značkou v 90. rokoch. Gatorade investoval peniaze zo zisku a budoval imidž značky rok čo rok. Keď Coca-Cola začala súťažiť so spoločnosťou Powerade, Gatorade bol neprekonateľný a sila spoločnosti pretrváva až dodnes.
Tvorba zisku je kľúčom k dosiahnutiu rastu. Zameranie na rast tržieb pre vlastné potreby zväčša nevytvára obrovské úspechy o ktorých podnikatelia snívajú.
Preložil: Peter Takac, http://www.financnytrh.com

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára